W Krakowie ruszyły w sobotę prace związane z przebudową ul. Basztowej. Zamknięte zostało skrzyżowanie ulic Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej przy Dworcu Głównym, co spowodowało duże zmiany i ograniczenia w komunikacji.

Jak poinformował Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, pierwszy etap prac będzie trwał do końca sierpnia. W kolejnym etapie, planowanym do wprowadzenia we wrześniu, częściowo otwarte zostanie skrzyżowanie przy Dworcu Głównym (relacja Pawia - Westerplatte i Lubicz - Westerplatte), natomiast roboty budowlane przeniesione zostaną na skrzyżowanie ul. Długiej i Basztowej.

Część linii tramwajowych została zawieszona (m.in. 2 i 5), inne zostały skierowane na trasy objazdowe. Autobusy, które do tej pory kursowały wokół Plant, będą omijać pierwszą obwodnicę miasta i jeździć przez aleje Trzech Wieszczów.

Funkcję węzła komunikacyjnego Dworzec Główny przejmą Dworzec Główny Wschód, Zachód i Tunel.

By ominąć remontowany odcinek Basztowej, część tramwajów zostanie skierowana ul. Długą, część będzie kursowała przez plac Wszystkich Świętych - tam ze względu na duże obciążenie ruchem ZIKiT rozważa wprowadzenie na czas remontu ograniczeń ruchu kołowego.

Nocne linie tramwajowe, które zbiegały się pod Dworcem Głównym, teraz będą się spotykać pod Pocztą Główną, a zlot nocnych linii autobusowych kursujących do różnych dzielnic miasta zostanie przeniesiony w rejon ul. Starowiślnej i Dietla.

Dla poprawy dojazdu z kierunku os. Piastów w rejon dworca kursować będzie linia 75, która będzie dojeżdżać na Dworzec Towarowy, a dla zastąpienia linii 2 na odcinku Salwator - Stary Kleparz uruchomiona zostanie linia 72 kursująca do Krowodrzy Górki. Wykonawca remontu ul. Basztowej ma umożliwić autokarom wycieczkowym nawracanie na placu Matejki.

Mapa ograniczeń w ruchu samochodowym oraz zmian dotyczących komunikacji miejskiej jest dostępna na stronie internetowej ZIKiT.

"Przebudowa ul. Basztowej to duże wyzwanie. Zdajemy sobie sprawę z utrudnień i z uciążliwości, dlatego staramy się przeprowadzić inwestycje w czasie, gdy podróży jest mniej. Wakacje dają nadzieję, że nie będzie bardzo źle" – mówił na konferencji prasowej zapowiadającej zmiany zastępca dyrektora Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu ds. transportu Łukasz Franek.

Inwestycja ma kosztować ponad 27 mln zł, wykona ją konsorcjum ZUE i Taumer. Przebudowane zostaną torowiska tramwajowe i jezdnie, powstaną nowe przystanki tzw. wiedeńskie z podwyższonymi platformami, z których pasażerom łatwiej wsiąść do pojazdów.

Po zakończeniu przebudowy ruch jednokierunkowy dla samochodów zostanie wprowadzony na odcinku od Dworca Głównego do ul. Piłsudskiego. Pojazdy komunikacji miejskiej będą kursować w obie strony, bez spowolnienia przez ruch samochodowy, a najbliżej Plant zostanie wyznaczona ścieżka rowerowa.