Czeski prywatny przewoźnik LEO Express dostał od Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego decyzję o przyznaniu otwartego dostępu na trasie kolejowej Praha – Kraków. Zgodnie ze swoim wnioskiem LEO Express chce uruchomić codziennie jedną parę pociągów między Pragą a Krakowem.

Czeski przewoźnik będzie mógł złożyć odpowiedni wniosek do zarządcy polskiej infrastruktury - PKP PLK - i rozpocząć przewozy od 10 grudnia.

LEO Express zgłosił trzy alternatywne trasy i rozkłady jazdy. W każdej z opcji pociąg miałby jechać w Polsce przez Zebrzydowice, Pszczynę, Tychy, Katowice i Mysłowice. W pierwszym wariancie pojedzie również przez Jaworzno, Trzebinię i Krzeszowice. W drugim kolejne stacje to Jaworzno, Olkusz, Tunel i Miechów. Trzeci wariant przewiduje przejazd przez Oświęcim, Zator i Skawinę. Planowane godziny kursowania to wyjazd z Pragi o 16.10 i przyjazd do Krakowa około 23.30. W kierunku powrotnym wyjazd około 4.30 i przyjazd o 11.39.

"Konkurencja na torach zwiększa szansę, że pasażer otrzyma atrakcyjną ofertę: wymusza rywalizację w zakresie cen przejazdu, komfortu i jakości obsługi" - ocenił prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. Jak zastrzegł, ważne jest też, aby konkurencja odbywała się w ramach wyznaczonych przepisami prawa. "Tak, by poprawiała sytuację podróżnych. Nie chcemy dopuścić do tego, aby na przykład w dłuższej perspektywie pogorszyła się częstotliwość połączeń" - wyjaśnił.