W sobotę tramwaje wrócą na przebudowaną ul. Basztową w centrum Krakowa, a samochody pojadą nią od 20 grudnia. Trwająca od ponad roku przebudowa ulicy stanowi kolejny etap porządkowania ruchu samochodowego wokół Plant w ścisłym centrum miasta.

Jak zaznaczył w środę Michał Pyclik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu, ostateczna data oddania do użytku ul. Basztowej jest uzależniona od warunków atmosferycznych.

Władze miasta podkreślają, że ten fragment pierwszej obwodnicy Krakowa zyskał nowe oblicze, na czym skorzystają przede wszystkim pasażerowie komunikacji miejskiej - tramwaje i autobusy będą traktowane priorytetowo i pojadą szybciej niż dotychczas.

Przebudowa ul. Basztowej jest trzecim etapem remontu układu drogowego wokół Plant, poprzedzonym przebudową ul. Podwale i ul. Dunajewskiego w 2015 r. Po jej zakończeniu ruch jednokierunkowy dla samochodów zostanie wprowadzony na całej trasie od Dworca Głównego do ul. Piłsudskiego. Pojazdy komunikacji miejskiej będą kursować w obie strony, bez spowolnienia przez ruch samochodowy. Natomiast najbliżej Plant zostanie wyznaczona ścieżka rowerowa, tak jak na pozostałych odcinkach.

Inwestycja polegała na przebudowie tramwajowych węzłów rozjazdowych Basztowa-Długa oraz Basztowa-Lubicz-Westerplatte-Pawia, a także odcinków torowisk na ulicach Basztowej i Westerplatte wraz z przebudową układu drogowego.

Na ul. Basztowej i Westerplatte wykonane zostały wyniesione przystanki tzw. „wiedeńskie”, umożliwiające wsiadanie z poziomu podłogi wagonów tramwajowych. Torowisko tramwajowe wykonane jest w technologii płyt żelbetowych z wklejonymi szynami z podlewem żywicami poliuretanowymi z matami antywibracyjnymi, ograniczającymi emisję hałasu i drgań od przejeżdżającego taboru tramwajowego.

W ramach zadania wymieniona została także sieć trakcyjna wraz ze słupami trakcyjnymi oraz oświetlenie uliczne. W trakcie prac zarządcy uzbrojenia wykonali przebudowę sieci wodociągowej, ciepłowniczej oraz gazowniczej.