160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla składów towarowych - to jedna z wielu zmian na plus, które odczują pasażerowie kolei w najbliższych latach. W Małopolsce realizowane są duże inwestycje kolejowe współfinansowane przez unijny program "Łącząc Europę".

651 mln euro – łączna wartość unijnych projektów w krakowskim węźle kolejowym

Wartość projektów realizowanych w ramach unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) przez PKP PLK w krakowskim węźle kolejowym wynosi 651 mln euro. Unijne dofinansowanie stanowi ok. 80 proc. wartości tych inwestycji.

Jak poinformował we wtorek na konferencji prasowej Konrad Gawłowski, zastępca dyrektora regionu południowego PKP PLK, spółka ta jest obecnie największym beneficjentem programu CEF. Zarządca infrastruktury kolejowej realizuje w całym kraju 17 projektów, związanych z modernizacją kolejowych tras. Ich łączna wartości to 3,33 mld euro.

Wraz z najnowszymi projektami, zatwierdzonymi w połowie roku, uzyskano z unijnej kasy prawie 3,44 mld euro – na 21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro.

Na terenie krakowskiego węzła kolejowego najważniejszą obecnie inwestycją finansowaną z tego instrumentu jest modernizacja linii kolejowej Kraków Główny Towarowy - Rudzice, biegnącej przez centrum miasta.

Rozpoczęte w lipcu tego roku prace modernizacyjne linii Kraków Główny Towarowy - Rudzice zakładają zastąpienie nową, 850-metrową estakadą nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa i dobudowanie na nim dwóch par torów oraz powstanie nowych mostów na Wiśle i stacji kolejowych. Inwestycja o wartości 240,8 mln euro, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro powinna się zakończyć w 2021 r.

Kontrakt obejmuje modernizację blisko 20-km odcinka torowiska. Prace wykonywane są na liniach kolejowych nr 133 i 91. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Dla usprawnienia ruchu aglomeracyjnego i zwiększenia przepustowości zarządca infrastruktury dobuduje dwie pary torów na odcinku biegnącym przez centrum miasta - od stacji Kraków Główny Osobowy do stacji Kraków Płaszów, a także jedną parę na odcinku Kraków Płaszów - Kraków Bieżanów.

Przebudowane będą cztery stacje kolejowe: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Powstaną także dwa dodatkowe przystanki dla pociągów Kolei Małopolskich i Szybkiej Kolei Miejskiej - Kraków Grzegórzki i Kraków Złocień, które wyposażone będą m.in. w system informacji pasażerskiej; dostosowane będą też dla osób niepełnosprawnych.

Prace obejmą w sumie 55 obiektów inżynieryjnych: mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady, kładki dla pieszych. Zarządca infrastruktury wybuduje 20 nowych obiektów inżynieryjnych, w tym estakady i dwa nowe mosty na Wiśle. 14 obiektów zostanie rozebranych, a w ich miejscu powstaną nowe.

Dzięki inwestycji przez Kraków będzie jeździć więcej pociągów, skróci się też czas ich przejazdów. Zmodernizowane stacje i nowe przystanki zapewnią wygodę pasażerom kolei aglomeracyjnej i pociągów dalekobieżnych, szczególnie na linii E 30, biegnącej od Zgorzelca do Przemyśla, łączącej wschodnie i zachodnie regiony kraju.

Komunikację pomiędzy Małopolską i Śląskiem usprawnią prace na linii E30 Zabrze - Katowice – Kraków, gdzie ze środków CEF dofinansowywany jest etap polegający na usunięciu wąskiego gardła na odcinku Kraków – Jaworzno Szczakowa.

Projekt podzielona na odcinki: Jaworzno Szczakowa – Trzebinia, Trzebinia – Krzeszowice, Krzeszowice – Kraków Mydlniki, Kraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy - według przedstawicieli PKP PLK ma on istotne znaczenie dla ruchu pasażerskiego i towarowego.

Zmodernizowanych będzie ponad 52 km linii. Będą mogły po nich jeździć cięższe pociągi, a nowoczesne lokalne centra sterowania w Jaworznie Szczakowej, Trzebini oraz na stacji Kraków-Mydlniki zapewnią sprawne prowadzenie ruchu.

Całkowita wartość tego projektu to 410,2 mln euro, z czego dofinansowania z UE wynosi 324,3 mln euro. Jego realizację przewidziano do 2020 r.