Wybudowana kosztem 348 mln zł nowa łącznica kolejowa między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki została w czwartek oddana do użytku. Pierwsze regularne pociągi pojadą nią w niedzielę, wraz z wprowadzeniem na kolei nowego rozkładu jazdy.

Dzięki obiektowi, budowanemu od września 2015 r. skróci się o kwadrans czas przejazdu pociągów do Skawiny i Zakopanego oraz usprawni ruch kolejowy w aglomeracji krakowskiej.

Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podkreślił podczas uroczystości, że nowa inwestycja zostaje oddana do użytku wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy na kolei 2017/2018, co jest zgodne z deklaracją złożoną na początku realizacji zadania.

„Możemy powoli przełamywać opinię, że inwestycje na kolei muszą być opóźnione – nie muszą, ta łącznica jest na to realnym dowodem” - podkreślił.

Jak zadeklarował prezes PKP PLK SA Ireneusz Merchel, regularne pociągi zaczną przemierzać nową łącznicę od niedzieli, wraz z wprowadzeniem na kolei nowego rozkładu jazdy.

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk napisał w liście do uczestników uroczystości, że wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki jest jednym z istotnych elementów modernizacji krakowskiego węzła kolejowego, przyczyni się do rozszerzenia i wzbogacenia oferty transportowej oraz zwiększy atrakcyjność transportu kolejowego w aglomeracji krakowskiej.

Podkreślił równocześnie, że zadanie jest jednym ze znaczących elementów Krajowego Programu Kolejowego i ma charakter ogólnopolski, bo będzie służyło pasażerom z całego kraju.

Łącznica między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki budowana była od września 2015 r. Inwestycja polegała na wybudowaniu dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km pomiędzy liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów - Oświęcim. Estakady kolejowe połączyły przebudowane przystanki osobowe Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki.

Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwiło bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.