Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie odebrało 38 nowych autobusów przegubowych wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach. Pojazdy od czwartku wożą pasażerów na liniach nr 105, 164, 179 i 184. W sumie w tym roku przewoźnik zyska 160 autobusów.

Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, w ten sposób został zrealizowany pierwszy z serii kontraktów przygotowanych na ten rok przez MPK.

Zakup został zrealizowany w formie leasingu finansowego przez konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Millenium Leasing. Kontrakt został wyceniony na ponad 75 mln zł brutto.

Autobusy przegubowe są napędzane silnikami spełniającymi najwyższą europejską normę emisji spalin Euro 6. Wyposażono je m.in. w klimatyzację, automaty biletowe i nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. W środku znajdują się także porty USB do ładowania smartfonów.

Jak podkreślają przedstawiciele krakowskiego przewoźnika, jest to pierwsza dostawa nowych autobusów w tym roku. W sumie w br. zyska on 160 pojazdów, w tym 146 nowych.

Dzięki temu jesienią wszystkie autobusy komunikacji miejskiej w Krakowie będą ekologiczne, tzn. wyposażone w silniki spalinowe spełniające co najmniej europejską normę Euro 5, a także napęd hybrydowy i elektryczny. Wszystkie będą także wyposażone w klimatyzację, monitoring i automaty biletowe.

W marcu tego roku krakowskie MPK podpisało umowy na zakup 12 przegubowych autobusów hybrydowych szwedzkiej firmy Volvo za 24,9 mln zł netto, 56 autobusów Mercedes-Benz Citaro o długości 12 metrów za cenę 65,4 mln zł netto oraz 10 autobusów Autosan o długości 8,5 m za 8,4 mln zł netto. Ich dostawy będą realizowane od czerwca do września.

Zakup tych pojazdów jest realizowany w ramach unijnego instrumentu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, na który przewoźnik otrzymał dotację w wysokości 61,5 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Program ten jest kontynuacją poprzedniego projektu dofinansowanego przez UE, którego efektem był zakup 107 nowych ekologicznych autobusów w latach 2016-2017.

Przewoźnik podpisał też umowę na dostawę - w formie leasingu finansowego - 30 autobusów o długości 12 metrów Mercedes-Benz Citaro z nowatorskim rozwiązaniem hybrydowym. Pojazdy dostarczy we wrześniu konsorcjum EvoBus Polska i PeKaO Leasing za prawie 41,4 mln zł netto.

Jak podkreślają przedstawiciele MPK, prowadzone w ostatnich latach zakupy nowoczesnego taboru są największe w dotychczasowej historii krakowskiego przewoźnika. Po realizacji obecnych zamówień mieszkańcy Krakowa tylko w latach 2016-2018 zyskają 350 nowoczesnych i przyjaznych dla środowiska autobusów. Przeznaczono na ten cel ok. 350 mln zł.

W planach MPK SA jest również zakup 161 autobusów elektrycznych w ramach rządowego programu E-bus. Władze Krakowa i MPK podpisały porozumienie w tej sprawie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Dokument zakłada, że dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa będzie realizowana w latach 2019-2021.